Abstract
The transport sector is essential to support the economic and social development of countries, in addition to being a source of employment, it allows connecting people with essential services, such as education and health. The objective of this research is to analyze the current situation regarding digital marketing applied by Ecuadorian interprovincial transport companies, as well as to propose digital marketing strategies to increase the flow of passengers of companies and interprovincial transport companies that operate in the Ecuador. For this, 15 managers, administrators and leaders of transport operators were interviewed, and a questionnaire was applied to 385 interprovincial transport users. The results indicate that interprovincial transport companies have little positioning in social networks and those that have web pages do not have attractive portals that allow interaction with their users. It is concluded that the reality of the market and the digital marketing of land transport companies that operate in Ecuador, do not have true digital advertising, nor a good use of digital resources, losing opportunities to increase their sales and improve their services.
References
Andrade Yejas, David Albeiro. (2016). Estrategias de marketing digital en la promoción de Marca Ciudad. Revista EAN, (80), 59-72. Retrieved January 27, 2023, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-81602016000100005&lng=en&tlng=es.
Armstrong, G, Kotler, P, (2013). Fundamentos de Marketing (11ª ed.). Naucalpan de Juárez, Estado de
México: Pearson.
Artunduaga, B., González, C., & Polanco, M. (2020). El Trade Marketing una Herramienta para el Posicionamiento de la Marca y el Incremento de Ventas. [Universidad de Santiago de Cali, Colombia]. Obtenido de https://repository.usc.edu.co/bitstream/handle
Banco Mundial, T. (7 de nov de 2021). Panorama general. Obtenido de https://www.bancomundial.org/es/topic/transport/overview#1
Bravo-Torres, Diego, & Hinojosa-Becerra, Mónica. (2021). Evolución del marketing digital: caso de la marca ecuatoriana Forestea. Universitas-XXI, Revista de Ciencias Sociales y Humanas, (35), 61-81. https://doi.org/10.17163/uni.n35.2021.03
Benalcázar, W. (1 de marzo de 2021). Obtenido de https://www.elcomercio.com/actualidad/ecuador/html
Bricio, K., Calle, J., & Zambrano, M. (2018). El marketing digital como herramienta en el desempeño laboral en el entorno ecuatoriano: estudio de caso de los egresados de la Universidad de Guayaquil. (10(4), Ed.) Universidad y Sociedad. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000400103
Cueva Estrada, J. M., Sumba Nacipucha, N. A., y Delgado Figueroa, S. P. (2021). Marketing social y su incidencia en el comportamiento del consumidor. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 26(95), 852- 867. https://doi.org/10.52080/ rvgluz.27.95.25
Duarte, W. D., Nacipucha, N. S., & Estrada, J. C. (2021). Marketing de contenidos y decisión de compra de los consumidores Generación Z en Ecuador. Eca Sinergia, 12(2), 25-37. https://www.redalyc.org/journal/5885/588569075003/588569075003.pdf
EL Telégrafo, D. (15 de Nov de 2021). Ecuador/Lun.15/Nov/2021. Obtenido de https://www.eltelegrafo.com.ec
EL Universo, D. (2021). Vacunación a escolares avanza, pero regreso presencial normal se definirá una vez que termine proceso.
Escuela de Administración de Barcelona, R. D. (16 de 05 de 2018). Las apps ya registran el 66% de las compras móviles y generan 3 veces más conversiones que en web Mobile. Obtenido de https://www.puromarketing.com/96/30358/apps-registran-compras-moviles-generan-veces-mas-conversiones-web-mobile.html
Esparza Cruz, N. K. (2017). El Comercio Electrónico en el Ecuador. Journal of Science and Research, 2(6), 29–32. https://doi.org/10.26910/issn.2528-8083vol2iss6.2017pp29-32
Guerra Villalta, C. E., Torres Rivadeneira, L. M., Sumba Nacipucha, N.A., y Cueva Estrada, J.M. (2021). Transformación digital: Alternativa de crecimiento para emprendedores universitarios. INNOVA Research Journal, 6(3), 211-226. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.2021.1744
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. México: Editorial McGraw-Hill.
Instituto de Estadísticas y Censos, I. (s.f.). Población de la Ciudad de Guayaquil. Obtenido de https://www.ecuadorencifras.gob.ec/inec-presenta-sus-proyecciones-poblacionales-cantonales/
Instituto ecuatoriano de Estadísticas y Censos. (2022). Anuario de Estadísticas de Transporte 2021. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Economicas/Estadistica%20de%20Transporte/ESTRA_2021/2021_ESTRA_PPT.pdf
Instituto ecuatoriano de Estadísticas y Censos. (2022). Indicadores Laborales. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/EMPLEO/2022/Enero-2022/202201_Mercado_Laboral.pdf
Kotler, P., Jain, D. C., Jain, D., & Maesincee, S. (2002). Marketing moves: a new approach to profits, growth, and renewal. Harvard Business Press.
Kotler, P. y Armstrong, G. (2003). Fundamentos de Marketing. (6ª ed) México: Prentice Hall.
Kotler, P, Armstrong, G (2012). Marketing (14ª ed.). Naucalpan de Juárez, Estado de México: Pearson
López-Lemus, Jorge Armando, & Garza Carranza, María Teresa de la. (2019). Las prácticas de gestión empresarial, innovación y emprendimiento: factores influyentes en el rendimiento de las firmas emprendedoras. Nova scientia, 11(22), 357-383. https://doi.org/10.21640/ns.v11i22.1795
Martínez-Muñoz, E., Ramírez-Elias, G., Montaño-Arango, O., Martínez-Muñoz, B., Montesinos- Hernández, J., & Ramírez-Reyna, S. B. (2022). Servicio al cliente en una pyme: caso de estudio. Pädi Boletín Científico De Ciencias Básicas E Ingenierías Del ICBI, 10(19), 132-140. https://doi.org/10.29057/icbi.v10i19.8684
Ministerio de Transporte y Obras Públicas. (2020). Protocolo para reactivar el servicio público de transporte terrestre en el ámbito interprovincial dentro del período de semaforización. https://www.gestionderiesgos.gob.ec/wp-content/uploads/2020/07/3.2.-PROTOCOLO-REACTIVACIO%CC%81N-TRANSPORTE-INTERPROVINCIAL-FINAL-firmado.pdf
París, J.A. (2020). La adaptación versus la estandarización visto desde el paradigma de marketing esencial. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 10(20), pp. 195-217. https://doi.org/10.17163/ret.n20.2020.01
Pazmiño Rodríguez, J. M. ., Cueva Estrada, J. M. ., Sumba Nacipucha, N. A. ., & Lozano Castillo, A. N. . (2021). Decisión de compra de la generación Z y su relación con el Marketing Ecológico. Journal of the Academy, (5), 62-77. https://doi.org/10.47058/joa5.5
Peñafiel Espinoza, M., & Lopez Chila, R. (2012). Estudio sobre la utilización y efctividad del Comercio Electronico (E-comerce) y propuesta para su Implementacion en las Pymes del Sector Comercial de Guayaquil. Obtenido de http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/3168
Pinargote-Montenegro , K. G. (2019). Importancia del Marketing en las empresas. Revista Científica FIPCAEC (Fomento De La investigación Y publicación científico-técnica multidisciplinaria). ISSN : 2588-090X . Polo De Capacitación, Investigación Y Publicación (POCAIP), 4(10), 77-96. Recuperado a partir de https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/38
Pitre-Redondo, Remedios Catalina, Builes-Zapata, Suleica Elvira, & Hernández-Palma, Hugo Gaspar. (2021). Impacto del marketing digital a las empresas colombianas emergentes. Revista Universidad y Empresa, 23(40), 147-166. Epub September 11, 2021.https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.9114
Ríos Bolivar, Humberto, & Cruz González, Gabriela. (2019). Dinámica del mercado laboral del sector transporte en México. Contaduría y administración, 64(1)https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1247
Rubal, S. M., & Ornelas, M. L.. (2021). Marketing digital y posicionamiento web en comunicación científica: a propósito de un caso en el área de Comunicación. Texto Livre, 14(Texto livre, 2021 14(1)). https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.26251
Salas Canales, Hugo Jesús. (2018). Marketing ecológico: La creciente preocupación empresarial por la protección del medio ambiente. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 15(15), 151-170. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-081X2018000100010&lng=es&tlng=es.
Silva-Treviño, Juan Gilberto, Macías-Hernández, Bárbara Azucena, Tello-Leal, Edgar, & Delgado-Rivas, Jesús Gerardo. (2021). La relación entre la calidad en el servicio, satisfacción del cliente y lealtad del cliente: un estudio de caso de una empresa comercial en México. Ciencia UAT, 15(2), 85-101.https://doi.org/10.29059/cienciauat.v15i2.1369
Sistema Económico Latinoamericano y del Caribe - SELA (2021). 244 millones de personas en América Latina y el Caribe no tienen acceso a Internet. Recuperado de: https://www.sela.org/es/prensa/servicio-informativo/20211109/si/76703/internet
Spitsina, L., Kretinin, A., y Spitsin, V. (2022). Tráfico de internet y desempeño de las empresas en sectores de alto costo: hay dos caras de la moneda. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 12(23), pp. 95-110. https://doi.org/10.17163/ret.n23.2022.06
Superintendencia de Control y Poder de Mercado (2016). Estudio de Mercado del Transporte Terrestre Interprovincial en Épocas de Feriado. https://www.scpm.gob.ec/sitio/wp-content/uploads/2019/03/Transporte-Terrestre-Interprovincial-pocas-de-Feriado_Ruta-UIO-ESME_Sector_Transporte_Terrestre-1.pdf
Tobón A., Alexander, & Galvis, Diana. (2009). Análisis sobre la evolución reciente del sector de transporte en Colombia. Perfil de Coyuntura Económica, (13), 147-163. Retrieved January 26, 2023, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-42142009000100006&lng=en&tlng=es.
Triola, M. (2008). Estadística (décima edición). México D.F, México: Pearson Educación
Torres, M. (23 de mayo de 2021). El 70 % del transporte escolar está paralizado desde el 2020. Obtenido de https://www.expreso.ec/html
Torres, M. (23 de mayo de 2021). El 70 % del transporte escolar está paralizado. Obtenido de https://www.expreso.ec/guayaquil/70-transporte-escolar-paralizado-2020-105025.html
Torres, M. (2021). El 70 % del transporte escolar está paralizado desde el 2020. Obtenido de https://www.expreso.ec/guayaquil/70-transporte-escolar-paralizado-2020-105025.html
Troncoso, C., & Amaya, A. (2017). Entrevista: guía práctica para la recolección de datos cualitativos en investigación de salud. Revistas de la Universidad Nacional de Colombia (65(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v65n2.60235
Universidad Espíritu Santo UESS (2022). Comportamiento de Transacciones no presenciales en Ecuador: VI Medición. Disponible en: http://www.cece.ec/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Authors who publish in Revista Minerva agree to the following terms: Authors continue as owners of their work, assigning only dissemination rights to Minerva Magazine under the standards of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). This license allows others to mix, adapt and build upon the work for any purpose, including commercially, and although new works must also acknowledge the initial author, they do not have to license derivative works under the same terms.